Links Sitemap Business Linker Sitemap

Reprezentantii comunității bancare propun modificarea Proiectul de Lege privind darea în plată

1791 afisari
Asociația Română a Băncilor și Consiliul Patronatelor Bancare din România și-au facut publice poziția și propunerile în numele comunității bancare în legatura cu Proiectul de Lege privind darea în plată.
Astfel, potrivit comunicatului, "comunitatea bancară solicită Parlamentului României asigurarea unui dialog real si constructiv în vederea aducerii Legii la o formă care să corespundă cadrului legislativ existent, recomandărilor Administrației Prezidențiale cuprinse în cererea de reexaminare, avizului Băncii Centrale Europene şi a poziției exprimată de Comisia Europeană".

In același timp, "comunitatea bancară din România consideră că se impune devansarea termenului de intrare în vigoare a Legii 151/2015 privind procedura insolvenţei persoanelor fizice. Avantajul major al legii privind procedura insolvenţei persoanelor fizice faţă de legea privind darea în plată este că după insolvenţă debitorul persoană fizică de bună credinţă poate rămâne în posesia bunului imobil care este adus în garanţie, pe când darea în plată înseamnă pierderea locuinţei de familie/ terenului".
Potrivit autorilor, propunerile au fost înaintate autorităților române și organismelor internaționale.



Anexa la scrisoarea comună ARB – CPBR privind Legea dării în plată

 

Nr

Reglementarea din proiectul de Lege

Propunere de redactare legislativa

Referinta din Cererea de reexaminare

1.        

Art. 1. - (1) Prezenta lege se aplică raporturilor juridice dintre persoanele fizice şi instituţiile de credit, instituţiile financiare nebancare sau cesionarii creanţelor deţinute asupra persoanelor fizice.

Art. 1 - (1) Prezenta lege se aplica raporturilor juridice dintre persoanele fizice consumatori si instituțiile de credit, instituțiile financiare nebancare sau cesionarii creanțelor deținute asupra consumatorilor rezultate din contractele de credit încheiate după data intrării în vigoare a acestei legi.

(2) Consumatori sunt persoanele definite de art. 7 din OUG 50/2010 privind contractele de credit pentru consumatori.

Punctul 2

(pag. 3 - 4)

2.        

N/A

Art. 1 – (4) Prezenta lege nu se aplica contractelor de credit referitoare la credite acordate conform unor acte normative instituind programe guvernamentale speciale, inclusiv programul „Prima Casa”.

Punctul 3 (pag. 6)

3.        

Art. 2. - Dispoziţiile prezentei legi se coroborează cu dispoziţiile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 99/2006 privind instituţiile de credit şi adecvarea capitalului, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 227/2007, cu modificările şi completările ulterioare, ale Legii nr. 190/1999 privind creditul ipotecar pentru investiţii imobiliare, cu modificările şi completările ulterioare, ale Legii nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă, republicată, precum şi cu celelalte dispoziţii legale în vigoare.

Art. 2 - Dispozițiile prezentei legi se completează cu dispozițiile din OUG 99/2006 privind instituțiile de credit si adecvarea capitalului, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 227/2007, cu modificările şi completările ulterioare ale Legii nr. 190/1999 privind creditul ipotecar pentru investiţii imobiliare, cu modificările şi completările ulterioare, ale Legii nr. 287/2009 privind Codul civil, republicata cu modificările si completările ulterioare, ale Legii nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă, republicată, ale Legii nr. 151/2015 privind insolventa persoanelor fizice, precum şi cu celelalte dispoziţii legale în vigoare.

Punctul 1 (pag. 2)

4.        

Art. 3 – Prin derogare de la dispozițiile Legii nr. 287/2009 privind Codul civil, republicata, cu modificările ulterioare, consumatorul are dreptul sa stingă creditul ipotecar prin transmiterea către creditor a dreptului de proprietate asupra bunului ipotecat in favoarea creditorului, daca sunt îndeplinite condițiile prevăzute de prezenta lege.

Art. 3 – Prin derogare de la dispozițiile art. 1492 alin. (1) din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicata, cu modificările ulterioare, consumatorul are dreptul sa stingă creditul ipotecar prin transmiterea către creditor a dreptului de proprietate asupra bunului ipotecat in favoarea creditorului, daca sunt îndeplinite condițiile prevăzute de prezenta lege.

Punctul 2 (pag. 4)

5.        

Art. 4. - (1) Pentru stingerea creanţei izvorând dintr-un contract de credit şi a accesoriilor sale prin dare în plată trebuie îndeplinite, în mod cumulativ, următoarele condiţii:

a) creditorul şi debitorul fac parte din categoriile prevăzute în cuprinsul art. 1 alin. (1), astfel cum sunt acestea definite de legislaţia specială;

b)între părţi sau, după caz, între antecesorii părţilor, s-a încheiat un contract de credit;

c) bunul oferit în plată este un bun imobil ipotecat în favoarea creditorului în vederea garantării executării obligaţiilor asumate prin contractul de credit.

Art. 4 - (1) Pentru stingerea creanței izvorând dintr-un contract de credit si a accesoriilor sale prin dare in plata trebuie îndeplinite, in mod cumulativ, următoarele condiții:

(a)   creditorul si consumatorul fac parte din categoriile prevăzute in cuprinsul art. 1 alin. (1), astfel cum acestea sunt definite de legislația speciala;

(b)   intre parti sau, dupa caz, intre antecesorii partilor s-a încheiat un contract de credit având ca scop achiziția sau construcția unui imobil cu destinația de locuință a consumatorului care are calitatea de debitor principal in contractul de credit respectiv;

(c)    obligațiile aferente creditului contractat de către consumator de la creditor sa fie garantate cu o ipoteca imobiliară (e.g. credit ipotecar, credit de investii imobiliare);

(d)   consumatorul se află în stare de insolventa in sensul Legii 151/2015, însă nu a depus o cerere in acest sens si nu are alti creditori;

sau alternativ

consumatorul nu se afla în stare de insolvență in sensul Legii 151/2015, acesta confruntându-se cu dificultăți financiare severe sens in care obligatia lunara de plata aferenta creditului respectiv depășește sa se stabili de catre autoritatea competentă cu supravegherea prudentiala un prag coerent care sa determine aplicarea acestei masuri de protectie pentru persoanele care sunt în nevoiet% din media veniturilor lunare cumulate ale consumatorului si ale co-debitorilor din ultimele 6 luni și venitul liber de datorii bancare al consumatorului, respectiv al co-debitorilor, nu depășește sa se indica de catre autoritatile competente (autoritatile in domeniul protectiei sociale) un prag - de exemplu prin referire la un cuantum de salarii minime pe economie libere de datorii bancare - care sa permita aplicarea acestei masuri catre categorii de persoane care trebuie sa beneficieze de protectie si nu in favoarea persoanelor cu venituri libere consistentet;

(e)   consumatorul nu se afla in niciuna dintre situațiile prevazute la art. 4 din Legea 151/2015 si nu a mai beneficiat de prevederile prezentei legi si/sau ale Legii 151/2015 in ultimii 5 ani, criteriu aplicabil în ambele situații prevăzute de lit. d de mai sus;

(f)     bunul imobil este locuința familiei consumatorului debitor sau garant ipotecar;

(g)   bunul imobil nu se afla intr-o stare fizica improprie scopului pentru care a fost achizitionat/construit, inclusiv la data incheierii actului de dare in plata si poate fi predat creditorului la data incheierii actului de dare in plata, respectiv la data hotararii prin care se admite darea in plata;

(h)   bunul imobil este liber de sarcini sau orice alte drepturi in favoarea unor terti (inclusiv inchirieri, comodate sau dezmembraminte ale dreptului de proprietate), masuri asiguratorii si litigii cu exceptia ipotecii instituite pentru garantarea creditului in legatura cu care se intentioneaza darea in plata;

(i)     consumatorul nu dispune de alte bunuri urmăribile; si

(j)     consumatorul nu a determinat sau inlesnit prin orice mijloace starea de dificultate financiara cu intentie sau din culpa grava, inclusiv prin orice acte sau operatiuni realizate in frauda creditorilor sai.

Punctul 1 (pag. 4)

Punctul 2 (pag. 4 - 6)

Punctul 3 (pag. 6 - 7)

6.        

N/A

Art. 4 - (3) Creditorul nu poate fi obligat la darea in plata in cazul in care nu sunt îndeplinite condițiile prevăzute la art. 4 (1) de mai sus. In cazul darii in plata cu acordul creditorului, părțile pot agrea orice derogare de la cerințele de mai sus, in condițiile legii.

Punctul 1 (pag. 4)

Punctul 2 (pag. 4 - 6)

Punctul 3 (pag. 6 - 7)

7.        

Art. 5. - (1) În vederea aplicării prezentei legi, debitorul transmite creditorului, prin intermediul unui executor judecătoresc, al unui avocat sau al unui notar public, o notificare prin care îl informează că a decis să îi transmită dreptul de proprietate asupra imobilului în vederea stingerii datoriei izvorând din contractul de credit ipotecar, detaliind şi condiţiile de admisibilitate a cererii, astfel cum sunt reglementate la art. 4.

Art. 5 - (1) In vederea aplicării prezentei legi, consumatorul notifica opțiunea sa privind darea in plata prin intermediul unui executor judecătoresc, al unui avocat sau al unui notar public. In cazul in care consumatorul optează pentru obligarea creditorului la darea in plata, acesta va trebui sa justifice in cadrul notificării si prin anexarea de documente justificative îndeplinirea tuturor condițiilor de mai sus.

Punctul 2 (pag. 4 - 6)

Punctul 3 (pag. 6 - 7)

8.        

Art. 5 - (3) Prima zi de convocare la notarul public nu poate fi stabilită la un termen mai scurt de 15 zile libere, perioadă în care se suspendă orice plată către creditor, precum şi orice procedură judiciară sau extrajudiciară demarată de creditor sau de persoane care se subrogă în drepturile acestuia îndreptată împotriva debitorului sau a bunurilor acestuia.

Art. 5 - (3) Prima zi de convocare la notarul public nu poate fi stabilita la un termen mai scurt de 30 de zile libere perioadă în care se suspendă orice plată către creditor in legătură cu contractul de credit in cauza, precum şi orice procedură judiciară sau extrajudiciară demarată de creditor sau de persoane care se subrogă în drepturile acestuia îndreptată împotriva consumatorului sau a bunurilor acestuia.

Punctul 3, paragraful 2 (pag. 6)

9.        

N/A

Art. 5 – (6) Daca actul de dare în plata nu poate fi încheiat din motive neimputabile creditorului, efectele notificării încetează de plin drept din ziua imediat următoare ultimei date menționate în notificarea de la alin. (2) de mai sus.

Preambul (pag. 2) - Corelarea cu Codul civil

10.    

N/A

Art. 5 – (7) Daca actul de dare în plata nu este încheiat la niciuna dintre datele menționate în notificarea de la alin. (2) de mai sus, consumatorul are dreptul de a introduce acțiunea prevăzuta la art. 8 de mai jos in termen de 30 de zile de la ultima din aceste date. În caz contrar, efectele notificării încetează de plin drept din ziua imediat următoare expirării acestui termen.

Punctul 1 (pag. 2 – 4)

11.    

 

Art. 5 – (8) Toți creditorii raportează dările în plata efectuate către Ministerul de Finanțe, care va emite norme metodologice in aplicarea legii.

Punctul 3 (pag. 6 – 7)

12.    

Art. 6. - (1) De la data comunicării notificării prevăzute la art. 5, se stinge dreptul creditorului de a se îndrepta împotriva codebitorilor, precum şi împotriva garanţilor personali sau ipotecari.

Art. 6 - (1) De la data primirii notificării prevăzute la art. 5 se suspenda dreptul creditorului de a se îndrepta împotriva codebitorilor, precum si împotriva garanților personali sau ipotecari.

Puncul 1, paragraful 3 (pag. 3)

13.    

Art. 6 - (3) Demersurile prevăzute la art. 5 şi art. 7-9 pot fi întreprinse şi de codebitori, precum şi de garanţii personali sau ipotecari ai debitorului principal.

Art. 6 - (3) se elimina cu renumerotarea corespunzătoare a alineatelor din art. 6.

Punctul 1 (pag. 3)

14.    

N/A

Art. 7 se elimina.

Punctul 1 (pag. 2 – 4) inclusiv referirea la degrevarea instantelor de judecata si, respectiv, calificarea actiunilor partilor in instanta

15.    

Art. 8. - (1) În situaţia în care creditorul nu se conformează dispoziţiilor prevăzute de prezenta lege, debitorul poate cere instanţei să pronunţe o hotărâre prin care să se constate stingerea obligaţiilor născute din contractul de credit ipotecar şi să se transmită dreptul de proprietate către creditor.

Art. 8 - (1) In ipoteza in care consumatorul a optat pentru obligarea creditorului la dare in plata cu respectarea cerințelor art. 4 alin (1) si a art. 5 alin. (1) si creditorul refuza in mod nejustificat transferul bunului in schimbul stingerii datoriei, consumatorul se poate adresa instanței de judecata solicitând pronunțarea unei hotărâri in acest sens.

Punctul 1 (pag. 1 - 2)

16.    

Art. 8 - (2) Cererea se judecă de urgenţă, în termen de 10 zile de la înregistrare, cu citarea părţilor, de către judecătoria în circumscripţia căreia domiciliază debitorul.

Art. 8 - (2) Cererea se judeca de urgenta, cu citarea partilor, de catre instanta competenta material potrivit art. 94 - 97 Cod de procedură civilă in circumscriptia careia domicilizaza consumatorul.

Punctul 1, paragraful 2 (pag. 2) - corelarea cu prevederile Codului de procedura civila

17.    

Art. 9. - Hotărârea pronunţată potrivit prevederilor art. 8 poate fi atacată cu apel, în termen de 7 zile de la pronunţare.

Art. 9 - Hotararea pronuntata potrivit prevederilor art. 8 poate fi atacata cu apel, in termen de 7 zile de la comunicare.

Punctul 1, paragraful 2 (pag. 2) - corelarea cu prevederile Codului de procedura civila

18.    

N/A

sDe reflectat sursa normei - masura de implementare a Directivei 2014/17/UE sau nut

Punctul 4 (pag. 7 - 8)

Comentarii cu privire la alte propuneri de modificare a Legii

19.    

Art. 8 - (5) Dreptul de a cere instanței sa constate stingerea datoriilor invocate din contractele de credit aparține si consumatorului care a fost supus unei executări silite a imobilului ipotecat indiferent de titularul creanței, de stadiul in care se afla ori de forma executării silite care se continua contra debitorului

Propunerea încalcă principiul neretroactivității și nu definește în niciun fel situațiile de aplicare. Orice prevederi ale legii se pot aplica strict pentru viitor.

 

 

 
Citeşte mai multe despre: ARB

S-ar putea să îți placă:


COMENTARII:
Fii tu primul care comenteaza